Presentatie Elders nr. 2

Poster Elders 2

Op zaterdag 25 november wordt het tijdschrift Elders literair nummer 2 gepresenteerd.

Het programma:
Schrijver-docent Arjen van Meijgaard presenteert de avond, met verder onder meer muziek in woord en beeld van The Bullfight, poëzie van Hanz Mirck met foto’s van Jeroen Taalman, een interview door Kees Ruys met Nijhoff-biograaf Bart Slijper, de fotomontage Transnistrië van Paul van der Stap en de bekendmaking van de winnaar van de Elders poëziewedstrijd.

Presentatie Elders literair nummer 2: zaterdag 25 november, 20.15-22.00 uur (zaal open 19.45 uur), Theater in de Steeg, Westeinde 165a, Den Haag. Kosten: € 20,00 (inclusief 1 ex. van het tijdschrift), abonnees: € 5,00. Tickets bestellen via Eventbrite

Elders literair nummer 2 is verkrijgbaar vanaf 25 november. De papieren Elders verschijnt 2x per jaar en is bij elke (online) boekhandel en bij uitgeverij In de Knipscheer (Haarlem) te koop voor € 15,- (exclusief verzendkosten). Voor abonnementen en meer informatie zie: www.eldersliterair.nl

Inhoud Elders literair 2023 – 2

Elders is (ook) hier
Elisa Veini Het eiland
Jonas Bruyneel De metafysica van het verlangen
Bart Slijper Niemand die weet
Hanz Mirck en Jeroen Taalman Tussen Binnen en Buiten
Christiaan Ronda Niets is mooier dan een ruïne in wording
Arjen van Meijgaard Het dek
Annette van ’t Hull Hier ben ik
Ilona Verhoeven Collages
Ricus van der Kwast De toekomst terugzien
Soylent Green wordt 50
Luc Vandromme Tussen de dagen
Gerard Termorshuizen Het graf op de Soembing
Carel Willem Wormser (1876–1946), schrijver-alpinist op Java
Medewerkers Elders literair 2
Diederik Gerlach De koppen van Frank
Over het werk van Frank Van den Broeck

In Elders literair is ver weg soms dichtbij – en andersom. In ons tweede nummer gaat het over rouw en melancholie, roes en gevangenschap, maar ook over rondtrekkende dromers, een vergeten sciencefictionfilm die bijna jarig is en een schrijvende alpinist in Nederlands-Indië.
Het nummer opent met het raadselachtige verhaal ‘Het eiland’ van Elisa Veini, waarin een jonge Parisienne op een afgelegen eiland naar vertrouwde sporen zoekt: ‘Zo zit het, pap. Op dit eiland, zo ver van Parijs, leeft een oude man die een herinnering aan een ander eiland met zich meedraagt.’
De protagonist in het epische gedicht ‘De metafysica van het verlangen’ van Jonas Bruyneel dwaalt langs de Italiaanse kust en door het labyrint van het oude Genua of schrijft aan een boek dat ‘zowel een minuut, een dag als een eeuw beslaat’.
Bloem-, Kloos- en Nijhoff-biograaf Bart Slijper schreef een intiem verhaal over de stilte na de dood van een geliefde: ‘Hij is iemand met fantoompijn, hij kent geen andere route, de straten tussen haar en hem zitten in zijn hele lijf […].’
Fotograaf Jeroen Taalman en dichter Hanz Mirck dringen in hun project ‘Tussen Binnen en Buiten’ door tot in het binnenste van een gevangenis en de ervaringen, herinneringen en visioenen van een gedetineerde.
In het even rauwe als lome ‘Niets is mooier dan een ruïne in wording’ neemt Christiaan Ronda de lezer mee op een roadtrip van twee wiethandelaren door een verlaten platteland: ‘Ik zou wel eens het hoofdpersonage van mijn leven willen zijn, maar ik ben me er maar al te bewust van dat mijn verhaallijn een zijvertelling is, een secundair plot binnen een groots avontuur waarvan ik de contouren niet kan zien.’
De poëtische mijmering ‘Het dek’ van Arjen van Meijgaard draait om twee mensen en een lege, nachtelijke bank op het achterdek van een cruiseschip.
De protagonist die in het verhaal ‘Hier ben ik’ van Annette van ’t Hull na lange jaren eindelijk met haar vriendin herenigd wordt, zal ook voor de lezer een verrassing zijn.
De afwisselend in Berlijn en Nijmegen wonende Ilona Verhoeven voert de kijker met haar collages naar een wereld van bizarre associaties, waarvan het toeval en objets trouvés de basis vormen.
‘Waarschijnlijk is er geen passender film om 2023 mee uit te luiden dan Soylent Green’, schrijft Ricus van der Kwast in zijn essay ‘De toekomst terugzien’. Het verhaal van een merkwaardige, maar onvergetelijke dystopische speelfilm uit 1973.
Luc Vandromme verhaalt in ‘Tussen de dagen’ over een man, twee kinderen en hun verdwenen moeder, maar vooral over tijd: ‘De tijd sputterde, viel stil en wond zich terug.     Al mijn belevingen waren gericht op de momenten voor haar vertrek. Rondom mij leefde iedereen in een toekomst waar ik geen deel van uitmaakte.’
In ‘Het graf op de Soembing’ vertelt Gerard Termorshuizen over de rechter, krantenredacteur en schrijver Carel Willem Wormser (1876–1946), die op Java meer dan dertig bergen beklom en daar fascinerende impressies over schreef. De bergnatuur inspireerde Wormser bovendien tot een bijzondere roman, die door Gerard Termorshuizen uit de vergetelheid wordt gelicht.
Op de achterkant en binnenflap van dit nummer werk van Frank Van den Broeck. In ‘De koppen van Frank’ schrijft Diederik Gerlach over de kunstenaar: ‘Deze kunst was er een van ernst en concentratie. Geen verwijzingen naar kindertekeningen, noch naar de kunstgeschiedenis. Geen ironische popart of andere aftreksels van Warhol. De lijnen leken helemaal uit zichzelf te komen. Ik besloot de naam Frank Van den Broeck te onthouden.

Vormgeving: Els Kort, collage: Ilona Verhoeven